You need to upgrade your Flash Player
Мотивация и манипулация, убеждаване и вдъхновяване

Мотивация и манипулация, убеждаване и вдъхновяване

Гергана Джелепска

 

Постигането на максимално добри и конструктивни резултати в работата на вътрешните публики е една от основните цели на ръководството на всяка организация, а за успешното й реализирането често се използват различни техники за мотивация и манипулация.

Границата между тези два термина обикновено се размива в желанието да се убеди или подтикне даден човек да даде най-доброто от себе си на работното място, а често и безпричинно манипулацията се използва единствено с негативна конотация, свързваща я със скрити мотиви, лицемерие, фалш, задкулисни игри или интриги и лъжи.

Манипулацията в същността си не е комуникативна практика за нечестно възползване от слабата воля на другите или ограничената им способност за вземане на самостоятелни решения, целяща лично облагодетелстване със средствата на избирателно представяне на цялостната информация, изкривяването й или  злоупотребата с власт и социално положение. Тя може да има и позитивна страна, когато става дума за убеждаване на базата на честно и открито представени факти и мотиви.

Мотивацията от своя страна е сложен феномен, който през различните епохи е бил асоцииран с множество мотиви – хедонизма в древна Гърция, утилитаризма на Джереми Бентън и Джон Мил, либидото като водещ инстинкт според Фройд, бихевиоризма на Скинер, теорията за мотивацията на Маслоу и т.н. Oсновната й цел е да се минимализира физическата болка и да се увеличи максимално удоволствието, което е повлияно от фактори като желан обект, цел, идеал, алтруизъм, егоизъм, морал, отричане на смъртността и обвързаност с емоции. Намирането на начин да се задоволят възможно повече приемливи за конкретната културна среда мотиви в работната обстановка е и начин да се подобри производителността на труда на вътрешните публики в една организация.

В последните години все повече се етаблира нов термин, наречен „мотипулация” (motipulation = motivation + manipulation), който интегрира в себе си често употребяваната в мениджърската литература интерпретация на общите положителни аспекти на мотивацията и манипулацията – начин да накараш някой да свърши определена задача доброволно и с ентусиазъм.

Мотипулацията като феномен на модерното фирмено управление зависи от два основни фактора – индивидуалните мотиви на участниците и конкретната ситуация, които в протичането на един несъзнателен процес се обединяват в така наречената актуализирана мотипулация.

Индивидуалните мотиви на вътрешните публики в стандартните случаи са свързани с желанието за постижения, състезателния дух, принадлежността към дадена група, независимостта и възможността за креативност. Други популярни водещи фактори за ползотворна работа са изкачването в служебната йерархия и по-доброто социално положение, признанието, сигурността, властта или удоволствието от помощта за разрешаването на определен казус. Списъкът на причините за удовлетворение от работата може да бъде продължен до безкрайност подари различните интереси на отделните вътрешни публики, но доброто опознаване на личността на служителите може да помогне на ръководството на ги мотивира и манипулира по адекватен начин, да ги убеди и вдъхнови.

Ситуацията, в която се намират вътрешните публики, също играе важна роля за успешната им мотипулация. Конкретният проект, настроението, работната обстановка, фирмената култура за реализиране на задачи, взаимоотношенията с колегите, степента на интеграция в колектива и т.н. определят до голяма степен отношението на работещите в една организация към дадения проект и маркират евентуалните проблемни зони, които да бъдат избегнати, за да се създадат приятни условия за успешното изпълняване на поставената задача.

Въпреки всеобщото желание за безпроблемност понякога възникват непредвидени конфликтни ситуации, които ескалират изключително бързо и могат да доведат до влошена работна атмосфера, неизпълнение на възложени задачи и дори до разпадане на колектива. Умелото разрешаване на възникналите конфликти е важен етап от развитието на една организация, който в последствие може допълнително да сплоти екипа и да спомогне за по-доброто опознаване на околните и за по-адекватни реакции при предотвратяването или деескалацията на следващи конфликтни ситуации. Конструктивното търсене на решение, задоволяващо максимално пoтребностите на засегнатите страни, емпатията, културното и възпитано провеждане на дебат и прилагането на “win – win” стратегии допринасят за успешното преодоляване на възникнали несъгласия и подобряват комуникацията между вътрешните публики, мотивирайки и манипулирайки ги в градивна насока.

Убеждаването и вдъхновението на вътрешните публики е отговорна и изискваща много усилия, качества и морал задача, която може да допринесе за просперитета на дадена организация, развитието й и личното израстване на работещите в нея. Умерената, предпазлива и отговорна употреба на манипулацията, мотивацията и мотипулацията е алтернативен и вероятно успешен метод за повишаването и подобряването на комуникацията между вътрешните публики и логично може да доведе до по-голяма ефективност на цялата организация и да допринесе за по-успешното реализиране на поставените задачи.

 

Използвана литература:

1.  Freeman, R., Rogers, J., 1999 – What Workers Want, Printed in the United States of America, Cornell University Press

2.  Frey, B., Osterloh, M., 2002 – Successful Management by Motivation, Printed in Germany, Springler Verlag

3.  Gandy, D., 2001 – 30 Days to a Happy Employee, Manufactured in the United States of America, Simon & Schuster Inc.

4.  Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B., 2009 – The Motivation to Work, New Jersey, Transaction Publishers

5.  Lathman, G., 2007 – Work Motivation. Hisotry, Theory, Research and Practice, Printed in the United States of America, Sage Publications

6.  Spector, P., 1997 – Job Satisfaction. Application, Assessment, Causes and Consequences, Printed in the United States of America, Sage Publications

Сайтове:

1.  http://www.internetloge.de/arstzei/manipu.htm, 22/07/2010

2.  http://www.konversionskraft.de/checklisten/die-7-ebenen-der-konversion-uberblick.html, 22/07/2010

3.  http://www.konversionskraft.de/theorie/cro-von-der-motipulation-zur-motivatorik.html, 22/07/2010

4.  http://www.successfuldoing.at/uploads/images/aufsaetze/Motivation%20oder%20Motipulation.pdf, 22/07/2010

обратно нагоре